Goodbye Rio, hello Sao Paulo

24 januari 2011 - São Paulo, Brazilië

Hoi allemaal,

Ik ben in Sao Paulo aangekomen vandaag! Grooot! Eerst nog even mijn laatste dagen Rio.

De afgelopen dagen waren echt geweldig. Het hostel was leuk, leuke mensen, prima locatie (de straat uit en je stond op 't strand van Copacabana), en Rio zelf is gewoon echt geweldig. Je wordt zo bang gemaakt met alle horrorverhalen van gangs en overvallen, maar ik heb er niks van gemerkt. Wel moet je gewoon waakzaam zijn, en niet met horloges etcetera rondlopen. Vrijdag ben ik naar het Christus beeld geweest. En ja, ik had weer een typische Tom actie ... 's ochtends vertrokken vanaf het hostel met een Ier en een Schot, heel gezellig. Eerst een enorm hobbelige bus naar het startpunt, ze hebben daar echt geen schokdempers! Je gaat daar naar boven met een trein of met minibusjes. Al die mannen staan te schreeuwen dat je in hun busje moet, en de busjes zijn ook daadwerkelijk goedkoper dan het treintje. Anyway, je komt dan aan op het middenstation, en moet dan weeer in een rij voor een toegangskaartje voor het beeld zelf. Wij het kaartje, moesten we weer een rij in. Wij dachten dat we opnieuw extra moesten gaan betalen voor het vervoer naar boven (het laatste stuk) dus besloten we te gaan lopen! Nou ... dat hebben we geweten. Het is een weg die gigantisch steil is, allemaal haarspeldbochten heeft en die busjes scheren daar dus overheen.. en wij lopen als 3 domme toeristen. Toen we terug waren lazen we het bord waarop stond dat het vervoer inbegrepen was. Handig! Ik ging ongeveer dood man.

In Rio heb ik 2 locals leren kennen die echt heel leuk en gezellig waren. Op vrijdagmiddag wat mee gedronken en later smsten ze me of ik zin had om met ze uit te gaan. Alle backpackers gingen naar een soort straatfeest in Lapa maar ik dacht: ik ga lekker met de Brazilianen mee.

In mijn Rough Guide staat het volgende:

'Don't walk around in Centro at sunday, because it is deserted', en 'Don't go out in Centro, it is too dangerous.'

Vrijdag avond ben ik uitgeweest in centro. En zondag heb ik de hele dag in centro rondgehobbeld. Feit is wel dat ik met 2 locals was ... en anders had ik het niet gedaan. Het uitgaan was echt GEWELDIG. Ik heb echt nog nooit zo'n goede avond gehad. We stonden op de VIP lijst (hehe) en de club was echt gigantisch. Ik was duidelijk de enige buitenlander. Geen probleem. De muziek was supertof, alles Braziliaans (met soms een uitspatter a la de Spice Girls, kon ik ook eens wat meezingen) en iedereen ging echt volledig uit zijn dak. Zo anders als in Nederland waar iedereen maar een beetje staat te bewegen op de muziek ... was om 08:00 weer in mijn bedje. En geen kater, het is een wonder.

De dag erna (die dag dat ik om 08:00 thuiskwam) eigenlijk niets gedaan, behalve een boekje gelezen. Ook lekker. Het punt is een beetje dat Rio gewoon echt duur is. Als je naar de Sugar Loaf wilt (zo'n rots) dan kost je dan ook weer iets van 50 BR$ (ongeveer 25 euro). Het Christus beeld was ook al zoiets.. dus dat soort dingen blijf je niet de hele tijd doen. Wel lekker gegeten. Ze hebben hier een concept wat wij niet hebben, het kilo restaurant. Je schept gewoon op bij een buffet en dat wordt gewogen, en je betaalt naar gelang van de prijs. Prima! En goedkoop, in Braziliaanse termen dan.

Gisteren met mijn Braziliaanse vrienden de dag doorgebracht. Centro is het zakendistrict waar ook de musea zitten en de mooie gebouwen. Probleem is dat het op zondag echt uitgestorven is, dus niet zo veilig. Gelukkig was ik met hun, dus ik hoefde me geen zorgen te maken. Nog vliegtuigen gekeken bij het regionale vliegveld (waar ze gewoon met grote vliegtuigen op vliegen) en je kon echt tot bijna op de landingsbaan komen. Supervet. Daarna nog even geshopt, Havaiana's gekocht (en ze lopen lekker) en 's avonds alle foto's op een CD gezet.

Vanochtend vroeg opgestaan om de bus naar Sao Paulo te nemen. De bus nemen voor grote afstanden is hier veel normaler dan in Europa, wij nemen als snel het vliegtuig. Een van mijn nieuwe vrienden was mee, en die had geregeld dat ik voor een lagere prijs in een hogere klasse mocht zitten. Ik mocht zelfs in de VIP wachtruimte, woehoe! Om 09:45 de bus genomen en na een comfortabele rit om 15:45 aangekomen in Sao Paulo. We reden vanaf 15:00 al in Sao Paulo, deze stad is echt giga groot. En alleen maar hoge gebouwen, ze noemen het het New York van Zuid Amerika. Daar ben ik nu dus, en ik ga zo maar eens de locale cuisine uitproberen .. :-). Hoe is het in Nederland? Koud? Haha! Hier is het heel warm, elke dag zo'n 30 graden.

Hierna ga ik naar Foz do Iguacu, dus de Iguazu watervallen. Weer een busrit van 15 uur ... kijk er nu al naar uit ;-)

Ohja, nog een paar opvallen dingen aan Brazilie:

* Er is niet echt een Braziliaanse 'look'. Er zijn zoveel invloeden uit Duitsland en Zwitserland enzo geweest, dat heel veel mensen gewoon blauwe ogen etc hebben. Toch word ik nog herkend als een Westerling ...
* Iedereen is super vriendelijk, behalve kassameisjes, die zijn altijd nukkig
* Portugees is een vrij moeilijke taal, maar met wat Spaans kom je ook een eind
* Obesitas is de nieuwe trend hier (nee echt, het schijnt ook dat het het land is in de wereld met de hoogste groei wbt obesitas)
* Iedereen loopt op slippers, ook met uitgaan
* Mensen staren. Maar ook echt diehard staren. Ik ben best goed in staring contests maar van de Brazilianen win je niet.
* Het is een duur land .. duurder dan ik had verwacht. Eigenlijk wel vergelijkbaar met Nederland.

Goed, ik heb honger, ik ga!

Tom

(PS: foto's staan op Facebook. Als je me niet daar op hebt, stuur me even een mailtje en ik stuur je de link).

1. Guy:
    25 januari 2011
    Tom, glad to see you are adjusting to petulent checkout girls and slipper-wearing Brazilans :) I would pay euros to see you engage in a staring contest. I hope you win. :)
  2. Vera Alkemade:
    26 januari 2011
    Joehoe Tom!

Leuk om dit allemaal te lezen. Jij hebt wel echt mazzel met al die mensen om je heen die ervoor zorgen dat je in een betere klasse van wat voor voertuig dan ook terecht komt!! Super relaxt!! Heeeeeeeel veel plezier nog daar. Ik stuur je binnenkort ff een mailtje. XXX