Het warme leven in Buenos Aires

2 februari 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Hola,

Ik ben eergisteren aangekomen in Buenos Aires, en het is de mooiste stad die ik heb bezocht op mijn reis tot nu toe. Ik blijf hier een week, dus tijd zat om genoeg dingen te doen en even een beetje uit te rusten ...

Na het avontuur van de watervallen in Iguazu zou ik op zondag avond de bus pakken naar Buenos Aires. Een busrit van 18 uur. De dag ervoor had ik samen met 2 Nederlandse meisjes een dagje zwembad en in de schaduw liggen (je verbrandt echt levend in de zon, ook goed te zien aan de rode Engelsen, altijd toch maar weer!) en het hostel boeken voor Buenos Aires. De stroom viel wel eens uit daar, maar nooit echt lang. Anyway. Zondag uitchecken, en om 11:00 viel de stroom uit. Ik moest mijn hostel voor Buenos Aires bevestigen dus had echt een computer nodig ... om 14:00 was de stroom nog steeds niet terug, dus heb ik maar de bus gepakt naar het stadje. Daar aangekomen was het internetcafe dicht ... fijn. Uiteindelijk in een hostel daar mijn boeking kunnen bevestigen dus dat was geregeld. Ik weer terug, naar mijn hostel, maar het was echt 35 graden in de brandende zon, dus ik was nogal bezweet. Deed het water het niet meer! Door de stroomstoring was er geen stromen water ... en als je dan een 18 uur durende busreis voor de boeg hebt, wil je wel fris zijn. Maar even een duik in het zwembad genomen, maar hey, dat is geen douche. Opeens had ik het! Ik kocht 2 flessen mineraalwater, ging naar de doucheruimte met een zaklamp en hopla, douchen maar. Het personeel vond me maar gek, maar ja, je moet toch wat. Bus stopte voor de deur dus backpack ingeladen en gaan. Na een hobbelige rit met zestien keer stoppen (onder andere in El Dorado, nou, is dat niet leuk), en een diner in een restaurant (bij de busprijs inbegrepen), en een goede nachtrust (het zijn stoelen die veel beenruimte hebben en best plat kunnen), kwam ik aan in Buenos Aires. En het stortregende. Echt, harde regen. Dan maar eens die regenhoes pakken ... en daar had ik nog nooit mee geoefend. Sta ik daar te klungelen met dat ding tot vermaak van een paar mannen op een bankje die in rap Spaans instructies aan het ratelen waren. Uiteindelijk dat ding erom, en naar het hostel. Zes keer er langs gelopen (het is een anonieme deur die niet echt opvalt) en eindelijk ingecheckt. Het hostel is echt heel fijn, het beste tot nu toe. Hoge plafonds, ruime kamers met houten vloer, goeie douche, en niet duur. Fijn! Zit op een 4 persoonskamer met 2 Nederlanders en 1 stinkende Ier. De Ier kwam vanochtend om 09:00 de kamer binnenzwalken en heeft de hele dag in zijn bed liggen rotten, beetje jammer.

Buenos Aires is een grote, maar overzichtelijke stad. Het heeft een centrum met wijken eromheen, wat Sao Paulo bijvoorbeeld niet echt heeft (nouja, wel een beetje, maar dat is zo groot daar...) en het is hier vrij makkelijk navigeren omdat alles in een streng vierkanten patroon ligt. Hoge statige gebouwen en brede lanen, het doet een beetje denken aan Wenen of Parijs (Parijs heb ik horen zeggen want ben daar nog nooit geweest). Het leven is hier gelukkig een stuk goedkoper dan in Brazilie, eten doe je voor 40 pesos wat ongeveer 8 euro is, inclusie een grote bier. Kijk, zo hoort het.

Het uitgaansleven begint hier echt op donderdag, dus vanaf morgen ga ik los! Haha. In Buenos Aires heb ik nog niet zo heel veel gedaan. Vooral rondlopen, en gebouwen kijken. Gisteren een walking tour gedaan, georganiseerd door het hostel. Naar Boca en San Telmo. Boca is de wijk met die gekleurde huisjes (Google anders even) en San Telmo is een beetje de kunstenaarswijk. Allebei leuk, maar Boca wel super toeristisch. Gisteravond ben ik wezen eten met een vriendin van een vriend van een vriend (volg je hem nog? Iedereen kent elkaar he) en dat was echt heel leuk! Met locals iets doen blijft nog steeds het beste. Ze had me na het eten om een uur of 23:30 afgezet vlakbij mijn hostel en toen gebeurde mijn eerste nare ervaring: ik was zo stom om even te kijken hoe laat het was op mijn telefoon, zonder er bij na te denken. Het volgende moment stonden er 2 jongens naast me, aan beide kanten een. Ze begonnen te duwen en trekken en probeerden in mijn zak te komen, wat niet echt fijn is. Gelukkig stond ik naast een hotel waar 3 portiers het zagen en ik riep 'Ayuda!' wat 'Help' is en toen waren ze weg. Anyway. Niet te druk maken thuis, er is niks gebeurd! Ik loop sowieso niet met veel geld over straat of een creditcard, maar de ervaring was niet zo nice.

Vandaag veel gelopen en op zoek geweest naar schoenen want mijn Vans zijn zo afgeragd, dat het er niet echt meer uit ziet. Alleen, alle schoenen die ik tegen kwam gingen tot maat 43... Zou wat zijn voor jou pap, als je hier schoenen moest vinden!

Volgende week ga ik denk ik verder naar Bariloche. Ik heb nog niks terug gehoord van de boerderij dus ik weet niet of ik daar ga werken. Zal ze morgen weer even opnieuw mailen. Sorry overigens voor het ontbreken van foto's op de weblog. Ik zal binnenkort proberen om er een hele zooi op te zetten!

Nog spannende dingen in Nederland? Las vandaag over alles in Egypte, heftig man. Verder gaat alles een beetje aan me voorbij. Ohja, mijn telefoon doet het niet, dus email is nog steeds beste manier van contact leggen. Of een postduif.

Ciao!

1. Guy:
    2 februari 2011
    Hi Tom. I'm in Toronto and reading your latest update. Sounds fund as usual. Now you can add "Smelly Irishman - Buenos Aires" to Garlic smell in Rio, Sushi in Sao Paulo, and Snoring in Argentina. lol Glad you were able to ward off the theives. Stay safe. Guy X
  2. Marieke:
    3 februari 2011
    Hey daar Tom,

morgen ben ik jarig, bedoel je dat soort belangrijk nieuws haha! Ik denk dat het wel goed is dat jij helft van het nieuws mist, hou je maar bezig met de dagelijkse dingen die je op je pad tegenkomt!

Liefs, Mariek